banerl vcmproautomatic

 

 

 

logo szare


PRO AUTOMATIC Sp. z o.o.

ul. Kościuszki 227
40-600 Katowice

NIP: PL634-282-04-88
REGON: 243348858

tel: (32) 750-54-27
fax: (32) 750-06-20

 

 

 

Automatyka Katowice

Jego główną cechą charakterystyczną jest impulsowy rodzaj działania, dzięki czemu nazywamy go skokowym, chociaż można się też spotkać z określeniem silnik krokowy. Silnik aby wykonać ruchwału musi podać mu impulsy sterujące, z reguły jest to 1,8 stopnia na krok, czyli przy wykonywaniu pełnego obrotu wał musi otrzymać 200 impulsów. Choć od ich powstania minęło sporo czasu od lat są używane w wszelkiego rodzaju urządzeniach w niezmienionej formie, czego nie możemy powiedzieć o ich sterownikach. Te w pierwszych silnikach były analogowe, bardzo proste. Dziś stosuje się bardziej skomplikowane cyfrowe sterowniki. I choć są skomplikowane, można im to wybaczyć dzięki wydajności.


Warto przeczytać: Automatyzacja Przemysłowa Wejdzie Niebawem w Erę Cyfrową?


 
Wymieniając zalety i wady silników skokowych nie należy zapominać o pracy przy niskich prędkościach obrotowych, która jest jedną z większych zalet tych silników, tam gdzie serwonapędy sobie nie radzą, albo radzą sobie zwyczajnie słabo- silnik skokowy działa bez zarzutu. Warto dodać, że taki silnik posiada moment obrotowy rzędu kilkunastu obrotów na minutę. Następną jego zaletą jest jego budowa, nie jest wyposażony w szczotki, które po pewnym czasie się zużywają, jedyna słaba strona w jego budowie to łożyska, które lubią się zużywać. Silnik skokowy posiada największy moment wtedy kiedy nie pracuje, a jest zasilony. W takim przypadku możemy zrezygnować z hamulca mechanicznego. Szukając wad w tym silniku na myśl przychodzi mi przede wszystkim mała sprawność. Silnik lubi pobierać sporo prądu, a starty i utrata ciepła powodują, że sprawność układu jest stosunkowo mała. Silnikowi krokowemu zdarza się, że przez obciążenie zgubi kroki. To jest najgorsze co może nas spotkać. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy w trakcie obrabiania jakiegoś przedmiotu, podczas którego dochodzi do zgubienia kroku. Silnik dzięki temu, że nie posiada enkodera nie będzie wiedział, że zgubił krok i nie powróci. W efekcie przedmiot, który był obrabiany nadaje się tylko do wyrzucenia. Silnik jest zasilany nawet na postoju, dzięki czemu otrzymujemy moment trzymający. Jednak powoduje to grzanie się silnika.

 

Ze względu na budowę, silnik krokowy dzielmy na trzy rodzaje.  Silniki z magnesem trwałym, silnik o zmiennej reluktancji i silnik hybrydowy. Możemy również spotakć się z innym podziałem, który wyróznia silniki z czterema wyprowadzeniami, czyli bipolarne; oraz pięć- sześć wyprowadzeń zwane unipolarnymi. Silniki krokowy możemy też znaleźć w zegarach elektronicznych, w drukarkach, napędach CD/DVD i wóżkach widłowych  

 f  t  y

oficjalny partner festo 

 

 

FEMA

 

FEMA ELECTRICA