banerl vcmproautomatic

 

 

 

logo szare


PRO AUTOMATIC Sp. z o.o.

ul. Kościuszki 227
40-600 Katowice

NIP: PL634-282-04-88
REGON: 243348858

tel: (32) 750-54-27
fax: (32) 750-06-20

 

 

 


Bioniczna mewa od inżynierów Festo
SmartBird jest ultralekkim bionicznym roborem stworzonym przez inżynierów Festo. Cechuje go wydajny model lotu oraz doskonała aerodynamiczność i zwinność w locie. Festo przy projekcie tego robota musiał rozszyfrować model lotu prawdziwych ptaków, by móc wprowadzić go do SmartBird. Bioniczny ptak od festo z wyglądu przypomina mewę, nic w tym dziwnego bowiem inżynierowie podczas jego projektowania wzorowali się właśnie na tym ptaku, robot otrzymał też fizykę i zachowanie lotu od swojego pierwowzoru.  Start lot i lądowanie bionicznej mewy odbywa się automatycznie bez dodatkowego mechanizmu napędowego.  Skrzydła podczas lotu nie tylko machają w górę i w dół, ale też skręcają pod odpowiednim kontem. Jest to możliwe dzięki aktywnemu przegubowi w napędzie, który wraz ze złożonym systemem sterującym sprawia niespotykaną skuteczność działania podczas lotu. SmartBird był pierwszym energooszczędnym robotem, który był wzorowany na naturalnym stworzeniu.


Festo bioniczny ptak proautomatic

Fot. festo.com


Ultralekka konstrukcja kluczem do efektywności 

Funkcjonalne zintegrowanie ze sobą sprzężonych jednostek napędowych daje znaczące spostrzeżenia, że Festo podczas projektu i rozwoju innych bionicznych jednostek może pójść w kierunku optymalizacji technologii napędu hybrydowego.  Przy produkcji modelu SmartBird Festo wykorzystało lekkie materiały i stworzyło ultralekką konstrukcję szkieletu bionicznego robota, która utorowała drogę efektywności zużycia zasobów i energii. Wiedza w dziedzinie aerodynamiki i przepływu powietrza, która została nabyta podczas tego projektu, daje nowe podejścia i rozwiązania w automatyzacji.

SmartBird Festo Proautomatic

Fot. festo.com

Skrzydła wzorowane na prawdziwywch owadach
Jednym z najstarszych marzeń ludzkości było latać jak ptak i poruszać się swobodnie w powietrzu we wszystkich możliwych wymiarach i podziwiać świat z dystansu lecącego ptaka. Niemniej fascynujący jest lot ptaka. Ptaki by wznieść się i pozostać w powietrzu używają tylko i wyłącznie siły swoich mięśni i skrzydeł, które generują niezbędne do pokonania pewnej odległości ciąg powietrza. Dzięki skrzydłom, ptak jest też zdolny do stawiania oporu i ustawić swoje ciało w odpowiedniej pozycji bez konieczności obracania się. Natura jest najlepszym inżynierem i tylko ona mogła w paść na taki pomysł i osiągnąć funkcjonalną integrację wznoszenia się z napędem. Ptak mierzy kontroluje i reguluje ruch powietrza w sposób ciągły i automatycznie dostosowuje skrzydła, żeby przetrwać w locie. Do tego celu wykorzystuje swój narząd zmysłów.


Warto się zainteresować: Ultralekkie inteligentne bioniczne motyle Festo


Lot ptaka podstawą sztuki latania 
Już w 1490 roku Leonardo da Vinci zbudował prymitywny model trzepoczących skrzydeł, aby zbliżyć się do osiągnięcia lotu jak ptak. W 1889 roku Otto Lilienthal opublikował książkę „Lot ptaka jako podstawa sztuki latania. Wykład o technice lotów ” W rozdziale „Ptak jako model” Otto opisuje szczegółowo lot mewy. W 2006 roku grupie inżynierów udało się po raz pierwszy wystartować bionicznym robotem, który był zasilany przez mechanizm trzepoczących skrzydeł. W sierpniu 2010 roku SmartBird siłą swoich mięśni/ skrzydeł pokonał w locie dystans 150 metrów, jednak by wznieść się w powietrze robot musiał być napędzony i wypuszczony przez człowieka.Już w 2011 roku inżynierowie Festo biorący udział w programie „Bionic Learning Network” oświadczyli, że SmartBird jest zdolny do automatycznego startu i wznoszenia w powietrzu poprzez samoistne trzepanie skrzydłami i bez pomocy innych urządzeń, aby zapewnić lot.


Bioniczny ptak Festi Proautomatic

Fot. festo.com

Dwuetapowy ruch skrzydła
Trzepotanie skrzydła podczas lotu skała się dwóch głównych ruchów. W pierwszym etapie skrzydła poruszają się w górę i w dół przy czym mechanizm dźwigni powoduje, że stopień odkształcenia wzrasta z wierzchołka ku tułowia. W drugim etapie ruchu skręty boczne są  uzyskiwane poprzez odpowiednie skierowanie krawędzi skrzydła tak, by była ona skierowana w górę podczas ruchu do góry, wtedy skrzydło przyjmuje odpowiedni kąt natarcia.


 

 f  t  y

oficjalny partner festo 

 

 

FEMA

 

FEMA ELECTRICA