banerl vcmproautomatic

 

 

 

logo szare


PRO AUTOMATIC Sp. z o.o.

ul. Kościuszki 227
40-600 Katowice

NIP: PL634-282-04-88
REGON: 243348858

tel: (32) 750-54-27
fax: (32) 750-06-20

 

 

 


Natura najlepszym inżynierem
Pingwiny w poszukiwaniu jedzenia potrafią przepłynąć ponad sto kilometrów dziennie potrafiąc jednocześnie zanurzać się na głebokość od 350 metrów (pingwiny z rodziny Adelie), do 700 metrów (pingwiny Cesarskie). Te morsko- lądowe ptaki nieloty w wodzie są szybkie, wytrzymałe i zwinne. W normalnym trybie- wędrownym, pingwin potrafi uzyskać prędkość 10- 15km na godzinę. Jenak gdy trzeba np. w ucieczce bądź pogoni za ofiarą, to potrafi osiągnąć prędkość nawet 30 kilometrów na godzinę. Pingwiny udowodniły, że są ptakami wytrzymałymi, są odporne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne podczas wskakiwania na ląd, krę, lodowiec, i ślizgania się po nim brzuchem potrafiąc jednocześnie sobie torować drogę z różnych lodowych przeszkód. Ale cóż się dziwić, 40 milionów lat ewolucji sprawiło, że natura stworzyła idealnie dostosowane i opływowe stworzenie.


aquapenguins proautomatic festo

Fot. festo.com


Pingwin potrafiący pływać do tyłu

AquaPenguin zostały zaprojektowane jako autonomiczny pojazd podwodny, który potrafi się orientować w przestrzeni pływając w basenie i zmieniać swoje zachowanie w pracy grupowej. Hydrodynamiczny opływowy kształt ciała pingwinów i eleganckie skrzydło napędowe zostały podpatrzone i zapożyczone od naturalnych archetypów. Szkielet skrzydełka bionicznego pingwina, oraz szkielet wykonane są z elementów stalowych, które są osadzone w elastycznej krzemowej matrycy, który nadaje im profil. Dzięki temu bioniczny pingwin może się obracać do optymalnego kąta w interakcji z hydrodynamicznymi siłami wody. Kąt pochylenia sam sobie reguluje pingwin. A zatem pingwiny Festo są zdolne do manewrowania w ciasnych przestrzeniach, zawiesić się w miejscu i gdy to konieczne – w przeciwieństwie to swoich archetypów- pływać do tyłu.

Festo aquapenguins proautomatic

Fot. festo.com

Sekretem struktura Fin Ray
Pewną nowością w robotyce i zastosowane w projekcie AquaPenguin jest ruchomy tułów, który może się poruszać w dowolnym kierunku. Uzyskanie organicznych kształtów głowy, szyi i tylnych segmentów, było możliwe dzięki oparciu na nowej strukturze 3D- Fin Ray. Struktura ta pochodzi od płetwy ogonowej ryby, która została pierwszy raz wykorzystana w projekcie, do poruszania się w przestrzeni 3D. W wypadku AquaPenguin struktura ta składa się z elastycznych zginanych podłużnych rozpórek z połączeniem obwodowym, które zachowują kształt elastycznej skóry. Ich ruch odbywa się za pośrednictwem wzdłużnych rozporek połączone mechaniczne z małymi siłownikami do ruchu poziomego i pionowego. Siłowniki i sterowniki znajdują się w komorze suchej tułowia. Osie boczne przechodzą przez kuliste stawy barkowe, które są dodatkowo wyposażone w łożyska osobno obracanych. Dodatkowo oś obrotu jest skierowana przez jeden napęd w skrzydle, który odpowiedzialny jest za dopasowywanie kątów pochylenia skrzydła.  Właśnie ten mechanizm jest używany do sterowania w różnych sytuacjach manewrowych . Specjalny mechanizm, który odpowiada za trzepotanie działa na osiach skrzydłowych, które są skierowane w stronę tułowia, aby obsługiwać synchronicznie oba skrzydła oraz dostarczać silnego ruchu w górę i w dół napędzania. Siła ta dostarczana jest przez jeden duży silnik elektryczny, którego szybkość obrotowa pozwala kontrolować również trzepotanie skrzydeł z daną częstotliwością. Siły są przenoszone do skrzydła za pomocą systemu dźwigni, które są dodatkowo wyposażone w dale urządzenia uruchamiające, który przez nieznacznie przemieszczenie czopu soczewkowego w punktach, może modyfikować efektywniej długość ramion dźwigni, a tym samym również przełożenie, które z kolei reguluje amplitudę trzepotania skrzydeł. Cały mechanizm AquaPenguin jest skonstruowany w taki sposób, by w połączeniu z elastycznym skrętnym skrzydłem kinetyka bionicznych pingwinów, kinetyka „podwodnego lotu”, jest naśladowana niemal idealnie. Cykle trzepotania są praktycznie samoregulującym automatyzmem, a cała akcja odbywa się z minimalnym wysiłkiem.



Warto się zainteresować: Bioniczna mewa od Festo


Inspekcja dna morskiego z pomocą AquaRay   
Aquaray Festo może doskonale manewrować i może być obsługiwany w dwóch trybach. Jako hydrostatyczny szybowiec, lub aktywnie trzepotanie skrzydeł. To przyczynia się do znacznych oszczędności energii.  Dzięki swojej formie i trybie napędu AquaRay nadaje się do zastosowań w różnych dziedzinach badań morskich, bez szkody dla środowiska morskiego. Zastosowane Aqua Promieni oraz zamkniętego szkieletu i braku obrotowych części takie jak śmigła pozwalają na stosowanie go nawet w obszarach szczególnie wrażliwych, nadaje się w szczególności do inspekcji rurociągów, kabli lub dna morskiego. Mimo niewielkiej powierzchni czołowej o niskim oporze przepływu, jego kształt ciała daje dużą poziomą powierzchnię sprawia, że AquaRay jest idealnym bionicznym nośnikiem dla modułu systemów sonarowych oraz innych sond pomiarowych.



 



 

 f  t  y

oficjalny partner festo 

 

 

FEMA

 

FEMA ELECTRICA