banerl vcmproautomatic

 

 

 

logo szare


PRO AUTOMATIC Sp. z o.o.

ul. Kościuszki 227
40-600 Katowice

NIP: PL634-282-04-88
REGON: 243348858

tel: (32) 750-54-27
fax: (32) 750-06-20

 

 

 


Dwa lata studiowania naturalnych ruchów 

Inżynierowie i programiści, którzy biorą udział w projekcie Festo Bionic Learning Network niemal przez dwa lata studiowali mechanizm skoczny kangura, by móc go zastosować w bionicznym odpowiedniku. Festo jako lider innowacji technologii automatyzacji zawsze poszukuje nowych, jeszcze nie rozpowszechnionych pomysłów i wzorców ruchowych koncepcji napędu. Źródłem inspiracji, wiedzy i technologii jest natura.  



Bioniczny kangur

 Fot. festo.com

Bioniczny kangur idealnyną kopią prawdziwego zwierzęcia 

Bioniczny kangur, tak jak jego prawdziwy odpowiednik potrafi odzyskiwać, przechowywać i wykorzystywać energię do następnego skoku. Realizacja wymaga zarówno zaawansowanej technologii sterowania oraz stabilnej kinetyki skoku. Lekka, spójna konstrukcja oraz inteligentne połączenie napędów pneumatycznych  i elektrycznych umożliwiają zachować unikalne skoki. Sam system jest sterowany przy pomocy gestów.

 


Warto się zainteresować: Meduza AquaJelly


Nowoczesna technologia

Inżynierowie Festo zwrócili uwagę szczególnie na mobilny system zasilania kangurka, a nawet opracowano w tym celu różne koncepcje. Sprężarka, bądź urządzenie które jest w stanie magazynować sprężone powietrze niezbędne do wykonania skoku, dozuje się dokładnie dzięki dwóm zaworom elektromagnetycznym Festo MHE2. Kangur jest wyposażony w akumulatory litowo- polimerowe, które działają jako urządzenie do magazynowania energii elektrycznej. Są one źródłem zasilania obu zaworów i napędów elektrycznych. A także zintegrowanego systemu kontroli Festo CECC.  

 


Możliwość zdalnego sterowania kangurem

Kangurek może być sterowany gestami dzięki specjalnej opasce na ramię. Opaska wykrywa ruchy mięśni operatora, który ją używa. Opaska jest wyposażona w czujnik położenia, który rejestruje ruch ramienia i wysyła sygnały przy pomocy technologii Bluetooth do systemu sterowania kangura, wskutek czego urządzenie zaczyna interakcje z operatorem. 

 

Cały sekret tkwi w ogonie 

W pozycji stojącej kangur styka się z podłożem obiema nogami i ogonem, dzięki czemu jest stabilny. Ogon spełnia również dodatkową bardzo ważną funkcję, tworzy równowagę podczas skoków. Elektryczny serwomotor steruje jego kątem natarcia zapewniając odpowiedni ruch który wyrównuje bionicznego torbacza kompresując tym samym przeciwną tolerancję nóg, które podczas lądowania powinny być wyprowadzone do przodu podczas lądowania. Nogi są tez kontrolowane przez dwa elektryczne siłowniki, które są umiejscowione między biodrami a udami, dzięki temu można je przesunąć do przodu i do tyłu.

robokangur

 Fot. festo.com

Ruch złożony z kilku faz

Ruch bionicznego kangura składa się z dwóch faz. Fazy rozpoczęcia skoku i skoku (lotu), oraz lądowania i pozyskiwania energii do następnego skoku. Bioniczny kangur przed pierwszym skokiem wstępnie napełnia elastyczne ścięgno. Następnie przesówa swój środek ciężkości do przodu i zaczyna się pochylać. Szybko określany jest kąt, który zostanie osiągnięty przy odpowiedniej prędkości kątowej. Cylindry napędzające są już aktywne, a energia która została sprężona w ścięgnie zostaje uwolniona, wprawiając robo kangura w ruch, czyli w skok. Bioniczny kangur, aby skoczyć jak najdalej wyciąga swoje kończyny do przodu już w fazie lotu. Podczas tego stworzony zostaje moment obrotowy w udzie, który zostaje poddany niwelacji poprzez ruch ogona.

Po wylądowaniu ścięgno zostaje znowu naprężone, przekształcając energię kinetyczną poprzedniego skoku na potencjalną energię, która jest magazynowana w systemie i zostaje wykorzystywana do następnego skoku. Lądowanie jest procesem, który jest ważnym elementem dla odzyskania energii. Jest odpowiedzialny za efektywne zachowanie skoku kangura. Podczas tej fazy ogon przesuwa się w kierunku podłoża, a tym samym z powrotem do swojego położenia początkowego.

 



 

 f  t  y

oficjalny partner festo 

 

 

FEMA

 

FEMA ELECTRICA