banerl vcmproautomatic

 

 

 

logo szare


PRO AUTOMATIC Sp. z o.o.

ul. Kościuszki 227
40-600 Katowice

NIP: PL634-282-04-88
REGON: 243348858

tel: (32) 750-54-27
fax: (32) 750-06-20

 

 

 


  

Konstrukcja hybrydowa z napędem skrzydeł bocznych

Air_ray to zdalnie sterowana konstrukcja hybrydowa, zawierająca ballonet wypełniony helem i mechanizm napędzania skrzydeł. Ballonet jest gazoszczelną dętką z foli PET odlewanej z aluminium o określanej masie 22q/qm, można ją wypełnić do 1.6 metra sześciennego helu. Ponieważ 1 metr sześcienny helu generuje ok 1kg siły wyporowej całkowita masa Air_ray nie może przekraczać 1,6 kg.  

Air Ray 2

Fot. festo.com

 


Warto się zainteresować: Airacuda


 

Powietrze ma gęstość wynoszącą 0,0012kg/m3 w temperaturze 20° Celsjusza na poziomie morza. Dla porównania gęstość wody wynosi około 1kg/dmc3. W projekcie Air_ray różnica między tymi dwoma mediami wymaga bardzo lekkiej konstrukcji. Pozwala to Air_ray prawie wisieć w powietrzu dzięki ballonetu wypełnionego helem, pływać przez może powietrza, tak jak Mantra_ray robi to w wodzie

 

Air Ray 6

Fot. festo.com

 

Napęd odbywa się za pomocą mechanizmu flapping-wing. Moduł skrzydła, który może poruszać się w góre i w dół przez jednostkę serwo napędową ma strukturę podobną do tylnych płetw wielu ryb. Struktura ta składa się ze zmienne naprężających się i wyginających skrzydeł połączonych żebrami. Kiedy jedna strona jest poddawana nacisku, struktura geometryczna automatycznie wygina się w kierunku przeciwnym do zastosowanej siły. Ta koncepcja o nazwie Fin Ray Effect® została opracowana przez Leifa Kniese'a. W Air_ray służy jako aktywna struktura. Jednostka serwo napędowa ciągnie na przemian dwa boki co powoduje przesuwanie się skrzydeł w górę i w dół.  

 

Air Ray 4

Fot. festo.com

 

To, co na pierwszy rzut oka jest skomplikowane, jest w zasadzie prostą zasadą, która w tym przypadku umożliwia Air_ray wykorzystanie pełnej mocy skrzydła. Strukturę uzupełniają torsyjnie odporne łopatki zaprojektowane przez Rainter Mugrauger. Zamontowany na jej zewnętrznym końcu jest serwo napędem, który umożliwia obrót skrzydeł wokół poprzecznej osi tak, że Air_ray może latać do tyłu. Tylna płetwa również zaprojektowana jest jako struktura Fin Ray napędzana przez serwo napęd.

 

Air Ray 3

 Fot. festo.com

 

Z tym projektem Festo dowodzi jak natura może służyć jako model do inspirowania nowymi rozwiązaniami technicznymi. Ruchy Air_ray zbliżają się do modelu biologicznego, a nawet mogą wykonywać ptako podobne lekkie manewry. Obrazy z kamery mogą być transmitowane na żywo z Air_ray, a diagnoza jego parametrów może być przeprowadzona online. Zastosowanie struktur opartych na przyrodzie może również powodować powstanie nowych rozwiązań w dziedzinie automatyki.  

 

Air Ray 7

Fot. festo.com

 

 

 

 

 

 

 

 f  t  y

oficjalny partner festo 

 

 

FEMA

 

FEMA ELECTRICA