Z automatyzacją produkcji spotykamy się już na co dzień np. w branży motoryzacyjnej, w której takie rozwiązania przynoszą dużo korzyści.Jednak w branży lotniczej będzie to zupełna nowość, dlatego inżynierowie z firmy JRL mają wysoko podniesioną poprzeczkę, albowiem lotnictwo jest bardzo sterylną i wymagającą branżą, w której wszystko musi być idealnie spasowane co do milimetra, a sam rozmiar konstrukcji jaką jest samolot jest na tyle duża, że robotom może to sprawiać nie małe problemy. Proces produkcji samolotu składa się z dużej ilości operacji montażowych, które wykonywane są na ograniczonej liczbie stanowisk. Dlatego wykorzystywanie specjalnych robotów stacjonarnych na wzór branży motoryzacyjnej w przemyśle lotniczym jest praktycznie niemożliwe, nawet jeśli umieścilibyśmy manipulatory na platformach mobilnych, nie potrafiłby one wspinać się po schodach i drabinach, bądź omijać napotkane przeszkody.

Na szczęście z pomocą przychodzą tu roboty humanoidalne o roboczej nazwie HRP-2 i HRP-4. JRL angażując humanidy rozwinie nowe technologie lokomocji przy wykorzystaniu wszystkich kończyn robota, dzięki czemu będą one mogły poruszać się w ograniczonych przestrzeniach, wspinać się po drabinach i podestach, a ich duża ilość punktów stykowych z podłożem pozwoli na zwiększenie stabilności robotów oraz ich wszechstronności. 


Warto przeczytać: DRU- Robot do rozwożenia pizzy


Współpraca koncernu Airbus z JRL ma na celu umożliwić humanoidą wykonywanie zadań, które są związane z przetwarzaniem w ograniczonym i zamkniętym środowisku linii montażowych. Jednak zanim to nastąpi inżynierowie mają za zadanie opracować nowe algorytmy, które będą wystarczająco szybko przetwarzane, aby ruch robota był dobrze skoordynowany. Wykorzystanie robotów humanoidalnych pozwoliłoby odciążyć operatorów od najbardziej pracochłonnych i niebezpiecznych czynności, pozwalając im skoncentrować się na ważniejszych zadaniach. Typowymi zadaniami, w których mogą być wykorzystane roboty, to dokręcanie śrub, czyszczenie powierzchni z metalicznego pyłu bądź montaż detali, oraz sprawdzanie systemów po zakończeniu produkcji.

Podsumowując. Podstawową trudnością dla robotów będzie praca w zamkniętym środowisku i zapobieganie licznym kolizją z otaczającymi ich przedmiotami. Jest to pierwszy projekt badawczy w tej dziedzinie. Algorytmy powstaną i będą testowane na zestawie scenariuszy, które z kolei zostaną opracowane na podstawie potrzeb technologicznych Airbus'a. Projekt zakłada, że w przeciągu 10-15 lat uda się stworzyć specyfikację dla pierwszej generacji robotów humanoidalnych dedykowanych do produkcji dużych konstrukcji.