automatyka KatowiceW skład budowy serwomechanizmu wchodzi zwykły silnik prądu stałego z przekładniami oraz układem sterującym, który ma za zadanie dokładnie stwierdzić w jakiej pozycji znajduje się wał, który z kolei obraca potencjometrem obrotowym. Dzięki takiemu zastosowaniu można z dość dużą dokładnością pozycjonować wał. Wał ustawiany jest przez układ sterujący w zależności od długości podanego impulsu, który na linii sterującej próbkowany jest co 20ms. Wał serwomechanizmu może przyjmować pozycje kontowe w zakresie od 0 do 180 stopni. W większości mechanizmy posiadają ograniczniki, które nie pozwalają na zwiększenie wychylenia się wału.

Możliwość sterowania serwomechanizmami odbywa się za pomocą linii sygnałowej,  to właśnie od długości impulsu przepływającego przez tą linię zależy położenie wału. W serwomechanizmie wbudowany jest generator, który ustawiony jest na 50Hz, czyli co 20ms podawany jest na linię sterującą sygnał o odpowiedniej długości. Pozycja środkowa jest standardowym ustawieniem wału w serwomechanizmie, czyli dla impulsu o długości ok. 1.5 ms.  Jeśli odbiegnie się od tej wartości, to nastąpi przestawienie wału odpowiednio w lewo lub w prawo. Większość dokumentacji podaje, że impulsy mogą być z zakresu 1 -2ms.


Warto też przeczytać: Ocean One, czyli robot nurek



Serwomechanizmy są wykorzystywanie głównie w automatyce i robotyce do sterowania np. ramieniem. Jednak możemy się też spotkać z jego wykorzystaniem np. w układzie pozycjonowania kamer, w sprzęcie który wyposażony jest w mechaniczne układy pozycjonowanie, oraz w modelarstwie RC, gdzie serwomechanizmy są wykorzystywane np. w lotkach samolotów RC, dzięki którym modelem można sterować w powietrzu, bądź podnosić i opuszczać podwozie.

Zasadę działania serwomechanizmu opiszę na podstawie wykorzystanego w modelarstwie RC:
Wychylając drążek w nadajniku, czyli pilocie sterującym, wysyłamy sygnał do modelu który odczytuje go przez odbiornik i przekazuje go jako impuls do serwomechanizmu połączonego z danym kanałem odbiornika. Impuls ten model analizuje dzięki wewnętrznemu układowi elektronicznemu serwomechanizmu. W zależności od położenia w którym obecnie znajduje się wał silnika, a położenia które zdefiniowaliśmy przez odpowiednie wychylenie drążka w pilocie sterującym, wał silnika zostaje wysterowany sygnałem o większym lub mniejszym wypełnieniu. Silnik, który napędza przekładnie mechaniczną serwomechanizmu odpowiedzialny jest też za obrót potencjometru, który jest połączony z przekładnią. Ruch w który został wprawiony potencjometr powoduję zmianę rezystencji odczytywania przez wewnętrzny układ elektroniczny.  Jeżeli uda się jej osiągnąć odpowiednią, zdefiniowaną wartość dla danego sygnału wejściowego, to silnik kończy pracę, gdyż serwomechanizm osiągnie żądaną pozycję.